Pierwsze wrażenie powstaje w ciągu 50 milisekund.
O pierwszym wrażeniu decyduje wiele elementów jednocześnie. Jeśli zaniedbamy jeden, to całość nie zadziała.
Wygląd jest ważny. Kolory, fonty, grafika, animacje. Ale użytkownik strony, wcale nie odwiedził jej po to, żeby zachwycić się jej designem. Kliknął, bo chciał coś kupić, albo dowiedzieć się czegoś przed zakupem.
Jeśli ułatwimy mu to, po co przyszedł, a dodatkowo wzbudzimy jego zaufanie, to prawdopodobieństwo, że skorzysta z naszej oferty wystrzeli w górę.
Dlatego nie jesteśmy zwolennikami gotowych szablonów. Najgorsze w nich jest to, że musisz dostosować prezentację swojej oferty do ograniczeń, jakie narzuca szablon. Mając do dyspozycji szablon, Ty też zaczynasz myśleć szablonowo. Zastanawiasz się jak się w niego wpasować.
Dobry UX – przejrzysta struktura i intuicyjna nawigacja
Przeglądanie strony musi być przyjemne, płynne i bez zadawania pytań: Gdzie ja to znajdę?” lub “No i co teraz?”. Dbałość o intuicyjne przyciski i przemyślane rozmieszczenie ważnych elementów na stronie, to podstawa do tego, żeby klient się na niej nie zgubił i nie uciekł do konkurencji.
Przeglądając codziennie dziesiątki stron nie chcemy tracić czasu na zastanawianie się gdzie kliknąć, albo gdzie znaleźć konkretną informację. Jesteśmy pod tym względem coraz bardziej niecierpliwi.
Dlatego zastanawiając się nad projektem, w pierwszej kolejności wcielamy się w rolę Twojego klienta i próbujemy przejść ścieżkę zakupową od początku do końca. Tylko wtedy jesteśmy w stanie przygotować dobrą strukturę strony i takie zakładki, które na pewno są potrzebne.
Fonty, które wpływają na konwersję
Font to cyfrowy odpowiednik czcionki. Prawidłowo dobrany wpływa na czytelność i konwersję. Razem z grafiką i strukturą strony ma ogromny wpływ na doświadczenie użytkownika, czyli User Experience (UX).
Jeśli tekst na stronie jest trudny do przeczytania, to użytkownik z niej ucieknie, bo czytanie będzie męczące. Jeśli nie dostosujesz wielkości fontu, a tym samym swojej strony, do przeglądania na telefonie, Twoja strona nigdy nie zajmie wysokiej pozycji w wyszukiwarce.
Jaki font wybrać na stronę?
Dużo zależy od branży, w której działasz. Font szeryfowy to font klasyczny, tradycyjny, formalny. Sprawdzi się z branży finansowej, prawniczej, medycznej – czyli tam, gdzie klienci szczególnie cenią sobie zaufanie oraz tradycję.
Font bezszeryfowy jest prostszy, nie ma ozdobnych końcówek. Kojarzony jest z nowoczesnością, dlatego świetnie sprawdzi się w branżach zajmujących się nowoczesną technologią, czy projektowaniem.
Kolory, które nie są przypadkowe
Z doświadczenia wiemy, że najczęściej właściciel firmy decyduje się na kolor, który mu się najbardziej podoba. Wydaje mu się, że ten właśnie kolor będzie wyglądał najlepiej. Taki przypadkowy wybór nie zawsze jest dobrym pomysłem.
Mądre zaprojektowanie strony wymaga zrozumienia teorii kolorów. Tak właśnie robią najbardziej znane, światowe marki. Ich kolorystyka nie jest przypadkowa. Wybór koloru jest bardzo dobrze przemyślany.
Psychologia kolorów bada wpływ kolorów na ludzkie emocje, zachowania oraz postrzeganie otoczenia. Dlatego w biznesie, psychologia kolorów jest często wykorzystywana. Kolor ma bezpośredni wpływ na decyzje zakupowe i z pewnością buduje sam wizerunek marki.
Kolor czerwony (Coca Cola) – kojarzy się z energią, siłą, odwagą.
Kolor żółty ( McDonald) – kojarzy się z radością i szczęściem, a także wzmaga apetyt.
Czarno-biały (Apple) – kojarzy się z elegancją, prostotą, czytelnością, łatwością użytkowania, pozwala wyeksponować sam produkt.
Zielony (Starbucks) – kojarzony jest ze zdrowiem, ekologią, równowagą i regeneracją.
Autentyczne zdjęcia
Tylko prawdziwe zdjęcia oddadzą wartość i charakter firmy. Pokazując rzeczywiste obrazy prezentujesz to, co Cię wyróżnia wśród wielu firm oferujących podobne produkty – to Twój zespół, sposób, w jaki wykonujesz swoją pracę, wszystkie te detale, o których nie wie zwyczajny klient.
Prawdziwe zdjęcia są nie do podrobienia i zawsze są unikalne. Mogą nie być tak doskonałe jakościowo jak te z banku zdjęć, ale to nie jest ważne. Ważne, że są autentyczne i wzbudzają zaufanie.
Jeśli nie masz innego wyjścia i musisz skorzystać ze zdjęć stokowych, wybierz takie, które pasują zarówno kolorystycznie, jak i koncepcyjnie do strony. Wybieraj jedynie takie, które wzmacniają i uzupełniają teksty na stronie. Pomożemy Ci w wyborze takich zdjęć.
Odpowiedzi na pytania o projektowaniu UX/UI
Co to jest UX?
UX (User Experience) na stronie internetowej to całokształt wrażeń i odczuć użytkownika podczas interakcji z witryną. Obejmuje aspekty takie jak intuicyjna nawigacja, szybkość ładowania, estetyka wizualna, dostępność oraz łatwość znajdowania informacji. Dobry UX sprawia, że korzystanie ze strony jest przyjemne, proste i efektywne.
Co to jest UI?
UI (User Interface) na stronie internetowej to interfejs użytkownika, czyli wszystkie wizualne elementy, z którymi użytkownik wchodzi w interakcję. Obejmuje to przyciski, menu, ikony, formularze, kolory, typografię oraz układ strony. Dobry UI sprawia, że strona jest estetyczna, spójna i łatwa w obsłudze, co ułatwia poruszanie się po stronie.
Jak powstaje strona internetowa?
Proces tworzenia strony internetowej przebiega w kilku etapach:
- W pierwszej kolejności ustalamy podstawowe wymagania – oczekiwane funkcjonalności i główny cel strony.
- Następnie określamy architekturę strony – liczbę podstron oraz sekcje, które powinny się znaleźć na każdej podstronie.
- Na tym etapie są nam potrzebne wstępne treści i nagłówki, które będą prezentowane na stronie głównej.
- Potem tworzymy projekt strony głównej, która wyznacza styl dla całej witryny – fonty, kolory, elementy graficzne, styl komunikacji.
- Po akceptacji przez Ciebie projektu strony głównej, zaczynamy tworzyć pozostałe podstrony.